You are currently viewing Tannhelsesekretæren som ble ekspert på roterende instrumenter

Tannhelsesekretæren som ble ekspert på roterende instrumenter

I et drøyt år har Marte Rafoss Ødegård jobbet som instrumentreparatør og lagermedarbeider hos Dental Sør i Mandal. Den trivelige Vigelandsjenta forteller om en bratt læringskurve og givende dager siden hun tok over jobben som ekspert på roterende instrumenter.

Array

– Det har vært en bratt læringskurve, men jeg fikk veldig god hjelp i starten av Morten, forteller Marte. Hun refererer til Morten Hetlevik, vår tidligere instrumenttekniker, som pensjonerte seg tidligere i år. Han er dessuten ofte innom for en kaffe fortsatt, og da blir det som regel tid til litt fagprat.

Glad i å lære

Før Marte kom til Dental Sør, hadde hun jobbet som tannhelsesekretær i 15 år. I 2010 begynte hun å jobbe for en lokal tannlege, mens hun gikk på skole på kveldstid. Det var en hektisk periode, men Marte trekker frem at kombinasjonen mellom praktisk arbeid på dagen og teoretisk påfyll på kvelden var gull verdt. Hun trivdes godt i faget, og var glad i arbeidet med pasientene. Hun elsker å lære seg nye ting, noe som hele tiden har vært drivkraften i det hun gjør.

I løpet av karrieren som tannhelsesekretær fikk hun prøvd seg på utrolig mye forskjellig spennende innenfor faget. Hun trekker spesielt frem protetikk, implantat og kirurgi, og mener at det å få være med på å lage et produkt som gir kundene mindre smerte er spesielt givende.

Drømmen om Dental Sør

Likevel kjente hun på at tiden var inne for å prøve noe nytt, og startet opp studier på UiA. Hun merket raskt at hun hadde valgt feil felt, og det var da hun kom over stillingsutlysningen fra Dental Sør. Den traff henne rett i hjertet, og hun var raskt i gang med en søknad. Marte hadde hørt mye positivt om Dental Sør som arbeidsgiver, hadde faktisk søkt jobb her for mange år siden, og visste at dette var en arbeidsplass hun kunne tenke seg.

Erfaringen hun har med seg fra arbeidet på tannklinikkene er gull verdt i kontakten med alle kundene og arbeidet med å bistå dem.  – ­Når kundene ringer så skjønner jeg jo godt hvilke problemer de står i. Da kan veilede dem praktisk på klinikken, men også si hvilke produkter vi har her som kan hjelpe dem, forklarer Marte.

Holbarhet er viktig

Marte forteller at arbeidet med å reparere de roterende instrumentene gir henne ro i sjela. – Når jeg reparerer instrumenter blir jeg sittende i min egen lille boble, jeg kobler ut alt annet og konsentrerer meg bare om oppgaven jeg har foran meg, sier hun. Hun har en forkjærlighet for problemløsning, og trives svært godt med å utfolde seg kreativt og jobbe med hendene. Med så mange små deler er det viktig at konsentrasjonen er på topp, og ingen case er helt lik.

 – ­Når kundene ringer så skjønner jeg jo godt hvilke problemer de står i. Da kan veilede dem praktisk på klinikken, men også si hvilke produkter vi har her som kan hjelpe dem

Marte Rafoss ØdeGård

Hvert instrument hun får inn til reparasjon vurderes individuelt, og her veileder Marte kunden med tanke på om det vil lønne seg å reparere eller ikke. Hun er ærlig med kunden de gangene hun mener det beste for dem er å kjøpe nytt, men bærekraft er viktig og med god kvalitet og vedlikehold kan et instrument vare lenge. – Jeg har turbiner inne som er 20 år, hvor jeg bytter hode eller drevinnsats, og det kan rulle i fem år til. De er utrolig slitesterke, forteller Marte.

Hun merker også godt forskjell på de forskjellige instrumentmerkene, og tror at det lønner seg å velge kvalitet i det lange løp. – Du får jo hva du betaler for, avslutter hun.

Har du instrumenter liggende som du kunne tenke deg å få reparert eller vurdert? Husk at vi har returesker som vi sender ut til alle kunder som vil sende oss instrumentene sine. Send inn forespørsel her: